poziom a1 cefr

A1

W kategorii jak sie uczyć by Michał A. NowakowskiNapisz komentarz

W poprzednim wpisie omawiałem poziomy językowe według CEFR, czyli Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego. Teraz chciałbym bardziej szczegółowo opisać, jakie umiejętności językowe posiada osoba na poziomie A1. Najpierw zajmę się pięcioma podstawowymi zdolnościami (czytanie, słuchanie,  interakcja, produkcja i pisanie), a następnie szczegółowo omówię jakość wypowiedzi ustnych na poziomie A1.

Umiejętności

CEFR wyodrębnia pięć głównych zdolności językowych: pisanie, rozumienie (słuchanie i czytanie) oraz mówienie (porozumiewanie się i samodzielne wypowiadanie się). Poniżej są przedstawione opisy tych kompetencji dla osoby znającej język na poziomie A1 (podstawowy niższy):

  • Słuchanie. Osoba na poziomie A1 potrafi zrozumieć znane jej słowa i bardzo podstawowe wyrażenia dotyczące jej osobiście, jej rodziny i bezpośredniego otoczenia, gdy tempo wypowiedzi jest wolne a wymowa wyraźna.
  • Czytanie. Rozumie znane nazwy, słowa i bardzo proste zdania, np.: na tablicach informacyjnych i plakatach lub w katalogach.
  • Porozumiewanie się. Osoba na poziomie A1 potrafi brać udział w rozmowie pod warunkiem, że rozmówca jest gotów powtarzać lub inaczej formułować swoje myśli, mówiąc wolniej oraz pomagając jej ująć w słowa to, co usiłuje powiedzieć. Potrafi formułować proste pytania dotyczące najlepiej jej znanych tematów lub najpotrzebniejszych spraw – i odpowiadać na tego typu pytania.
  • Samodzielne wypowiadanie się. Potrafi używać prostych wyrażeń i zdań, aby opisać miejsce, gdzie mieszka oraz ludzi, których zna.
  • Pisanie. Potrafi napisać krótki, prosty tekst na widokówce, np. z pozdrowieniami z wakacji. Potrafi wypełniać formularze (np. w hotelu) z danymi osobowymi, takimi jak nazwisko, adres, obywatelstwo.

Jakość wypowiedzi ustnych

Jeśli jesteś ciekawy w jaki dokładnie sposób wypowiada się osoba na poziomie A1, poniższa lista powinna Ci pomóc:

  • Zakres. Dysponuje bardzo podstawowym zasobem słów i prostych wyrażeń związanych z danymi osobowymi i pojedynczymi, konkretnymi sytuacjami komunikacyjnymi.
  • Poprawność. Wykazuje ograniczone opanowanie kilku prostych struktur gramatycznych i wzorów zdaniowych.
  • Płynność. Potrafi wypowiadać bardzo krótkie, pojedyncze, częściowo wyuczone wcześniej zdania; potrzebuje przy tym czasu na dobieranie słownictwa, artykulację mniej znanych słów lub upewnianie się co do właściwego zrozumienia.
  • Interakcja. Potrafi formułować pytania dotyczące danych osobowych i odpowiadać na podobne. Potrafi prowadzić prostą rozmowę, lecz skuteczność komunikacji zależy całkowicie od częstego powtarzania, parafrazowania i korygowania wypowiedzi.
  • Spójność. Potrafi łączyć słowa lub grupy słów prostymi spójnikami, jak ,,i’’ czy ,,potem’’.

Z moich obserwacji wynika, jeśli ktoś nie miał wcześniej kontaktu z językiem, to opanowanie go na poziomie A1 zazwyczaj zajmuje średnio ok. 90 godzin lekcyjnych spędzonych na zajęciach (plus nauka w domu). W następnym artykule przyjrzymy się kolejnemu poziomi: A2.

Kim jest autor wpisu

Michał A. Nowakowski

Facebook Google+

Człowiek: wizjoner/indywidualista. Anglista/lektor języka angielskiego od 2006, dyrektor CJO EFFEKT od 2010 roku, a właściciel od 2011.

Napisz komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.