poziom a2 cefr

A2

W kategorii jak sie uczyć by Michał A. NowakowskiNapisz komentarz

Nie chodzi o autostradę, ale o kolejny poziom w znajomości języków obcych zgodnie z klasyfikacją CEFR. Tydzień temu opisywałem poziom podstawowy niższy, teraz pokrótce omówię poziom A2 – podstawowy wyższy. Zacznę od…

Umiejętności

Osoba na poziomie A2 opanowała w następujący spsosób pięć podstawowych umiejętności:

  • Słuchanie. Osoba na poziomie A2 potrafi zrozumieć wyrażenia i najczęściej używane słowa, związane ze sprawami dla niej ważnymi (np. podstawowe informacje, dotyczące jej i jej rodziny, zakupów, miejsca i regionu zamieszkania, zatrudnienia). Potrafi zrozumieć główny sens zawarty w krótkich, prostych komunikatach i ogłoszeniach.
  • Czytanie. Potrafi czytać bardzo krótkie, proste teksty. Potrafi znaleźć konkretne, przewidywalne informacje w prostych tekstach dotyczących życia codziennego, takich jak ogłoszenia, reklamy, prospekty, karty dań, rozkłady jazdy. Rozumie krótkie, proste listy prywatne.
  • Porozumiewanie się. Osoba na poziomie A2 potrafi brać udział w zwykłej, typowej rozmowie wymagającej prostej i bezpośredniej wymiany informacji na znane jej tematy.Potrafi sobie radzić w bardzo krótkich rozmowach towarzyskich, nawet jeśli nie rozumie wystarczająco dużo, by samemu
  • Samodzielne wypowiadanie się. Potrafi posłużyć się ciągiem wyrażeń i zdań, by w prosty sposób opisać swoją rodzinę, innych ludzi, warunki życia, swoje wykształcenie, swoją obecną i poprzednią pracę.
  • Pisanie. Potrafi pisać krótkie i proste notatki lub wiadomości wynikające z doraźnych potrzeb. Potrafi napisać bardzo prosty list prywatny, na przykład dziękując komuś za coś.

Jakość wypowiedzi ustnych

W porównaniu do poziomu A1, osoba na poziomie A2 wypowiada się w sposób bardziej rozbudowany:

  • Zakres. Stosuje podstawowe struktury zdań z zapamiętanymi zwrotami, wyrażeniami i formułami w celu przekazani ograniczonych informacji w prostych, codziennych sytuacjach komunikacyjnych.
  • Poprawność. Poprawnie używa niektórych prostych struktur, lecz ciągle popełnia podstawowe błędy.
  • Płynność. Potrafi się wypowiadać w bardzo krótkich zdaniach, choć przerwy, falstarty i przeformułowania są nagminne w jej wypowiedziach.
  • Interakcja. Potrafi odpowiadać na pytania i reagować na proste wypowiedzi. Potrafi wskazać, co rozumie, lecz rzadko potrafi zrozumieć tyle, by móc samemu prowadzić rozmowę.
  • Spójność. Potrafi łączyć grupy słów takimi prostymi spójnikami, jak ,,i’’, ,,lecz’’, ,,dlatego że’’.

Przyjmuje się, że przejście z poziomu A1 na A2 zajmuje między 90 a 120 godzin lekcyjnych spędzonych na zajęciach (plus nauka w domu). Jak zawsze, są to dane uśrednione, ponieważ wiele czynników (zdolności językowe, słuch muzyczny, kontakt z językiem, znajomość innych języków obcych, motywacja, dobre nawyki w uczeniu się) znacząco wpływa na czas nauki potrzebnej do opanowania kolejnych kompetencji językowych.

W następnym tygodnie przejdę do poziomu samodzielności: B1.

Kim jest autor wpisu

Michał A. Nowakowski

Facebook Google+

Człowiek: wizjoner/indywidualista. Anglista/lektor języka angielskiego od 2006, dyrektor CJO EFFEKT od 2010 roku, a właściciel od 2011.

Napisz komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.