radość z mówienia
oferta
/
Michał A. Nowakowski

Opublikowano:  29 grudnia 2020
Zaktualizowano: 10 kwietnia 2021
Ilość komentarzy: 0

Skomentuj artykuł

Radość z mówienia

„Nigdy się nie nauczę mówić!”, „Angielski jest za trudny, te wszystkie czasy…!”, „Te lekcje były takie nudne!” Czy tak musi być? Czy da się osiągnąć… radość z mówienia?

Te wypowiedzi ze wstępu, to tylko niektóre obawy, z którymi przychodzą do nas klienci. Są rozczarowani i sfrustrowani, bo do tej pory nie nauczyli się mówić po angielsku i przez to nie są w stanie poczuć wolności jaką daje swobodna komunikacja.

Radość z mówienia? Naprawdę?

Jedną z głównych przyczyn niepowodzeń są niewłaściwe metody nauczania. Niestety, bardzo często najpopularniejszą jest metoda gramatyczno-tłumaczeniowa, która zamiast zachęcać do mówienia, zniechęca do tego. Sama w sobie nie jest zła, ale zdecydowanie nie należy nią uczyć osób początkujących. Przekonał się o tym boleśnie pewien Francuz.

30 000 wyrazów w miesiąc i… nic!

François Gouin pod koniec XIX wieku przeprowadził się do Niemiec, aby tam kontynuować studia. Był tylko jeden problem: w ogóle nie znał niemieckiego!

Aby nauczyć się tego języka, zastosował mu dobrze znaną z nauki łaciny metodę gramatyczno-tłumaczeniową: wykuł na pamięć podręcznik do gramatyki niemieckiego, tabele czasowników nieregularnych, oraz słownik (30 TYSIĘCY wyrazów!). Z jakim rezultatem? Na wykładzie na niemieckim uniwersytecie nie zrozumiał absolutnie niczego.

Po kilku miesiącach bezowocnych prób wrócił do Francji, a tam jego trzyletni krewny w tym samym czasie nauczył się francuskiego… to musiało być przykre (dla François). Trzylatek nie wkuwał słówek, tylko używał języka. Dzięki osadzeniu nauki mowy w konkretnym kontekście i bez używania języka ojczystego jako pośrednika dużo łatwiej uzyskać efekt swobodnej komunikacji.

Kolejną osobą odrzucającą pośrednią rolę języka ojczystego w nauce języków obcych był Maximilian Berlitz. Żył współcześnie z Gouinem i również odkrył, że nauka jest skuteczniejsza i przyjemniejsza jeśli na zajęciach mówi się bezpośrednio w języku docelowym. Od tego momentu Berlitz wprowadził zmiany w swoim sposobie nauczania, a nawet założył sieć szkół uczących języków obcych za pomocą jego metody.

Mr. Callan potrafi 4 razy szybciej

Image
Fragment książki używanej w metodzie Callana z tzw Stage'u 1

Widząc zdecydowanie lepsze efekty z metody bezpośredniej (która pomija tłumaczenie z i na język ojczysty), wiele osób i firm stworzyło własne wersje tej metody. Jedną z nich jest metoda Callana.

Została ona wprowadzona przez Robina Callana w 1960. Tak jak inne metody bezpośrednie opiera się na konwersacji tylko i wyłącznie w języku angielskim (docelowym). Uczniowie w małych grupach są wyrywkowo pytani zgodnie ze skryptem, który posiada lektor. Pytania dotyczą słownictwa i gramatyki, a odpowiedzi mają być udzielane od razu, bez chwili na głębsze zastanowienie się. Dodatkowo, nowy materiał językowy jest wielokrotnie powtarzany na kolejnych lekcjach. I co najważniejsze: tempo mowy lektora prowadzącego zajęcia jest znacznie szybsze niż normalna mowa. Dzięki temu ta metoda reklamuje się, że jest w stanie nauczyć angielskiego 4 razy szybciej niż metody tradycyjne, a zdaniem niektórych nawet 10 razy szybciej!

Jak widać, jeśli chcesz nauczyć się języka, to możesz to zrobić. Pod warunkiem, że postawisz na metodę bezpośrednią.

Effekt chce mieć efekty

Kiedy w 2002 roku powstała nasza szkoła, CJO EFFEKT, to od razu postawiliśmy na nowoczesne metody uczenia, które miały za cel nauczyć ludzi mówić. Na początku był Callan. Ta metoda bezpośrednia wymuszała mówienie od pierwszej lekcji. Początkowe sukcesy w mówieniu były spektakularne, ale ta metoda miała swoje wady: była po pewnym czasie… nudna. Poza tym narzucała sztywne odpowiedzi, a niektóre z nich brzmiały trochę… dziwnie. Do tego słownictwo było już bardzo przestarzałe.  Ale czy istniało coś lepszego?

Tak, część osób odeszła z wydawnictwa wydającego książki do nauki Callana i założyła własną szkołę: Avalon School z własną serią podręczników: Avalon Direct English. Tu też mówiło się od pierwszych zajęć, ale za to nauczane słownictwo stało się współcześniejsze i można było udzielać własnych odpowiedzi (oczywiście, musiały być poprawne gramatycznie i logicznie). Dlatego nic dziwnego, że również nasza szkoła postanowiła w 2007 roku postawić na tę serię podręczników do nauki mówienia.

Wydawnictwo Avalon Books sprzedawało swoje książki na całym świecie i po kilku latach wypuściło nową wersję, która powstała w oparciu o informacje zwrotne od kursantów z najróżniejszych krajów. Te nowe książki otrzymały nazwę Avalon Quantum English i zawierały następujące nowości: więcej nacisku na właściwą wymowę, mniej słówek, aby dać więcej czasu na lekcji na mówienie, miejsce w podręczniku na zapisywanie zdań i przykładów podawanych przez nauczyciela. Dlatego przez ponad pięć lat stosowaliśmy te książki, aby dawać przyjemność z nauki mówienia.

Trzeba przyznać, że te podręczniki najlepiej nadawały się do nauki mówienia spośród wszystkich dostępnych na rynku. Ale nie były idealne. Czasem zdarzały się wymuszone i nienaturalne pytania, często w rytm zajęć wkradała się monotonia i w prawie każdym podręczniku brakowało funkcji językowych. Dlatego od jakiegoś czasu nosiliśmy się z zamiarem stworzenia naszej własnej serii podręczników.

Speaking JOY

Skoro od prawie 20 lat z powodzeniem uczymy dorosłych swobodnego mówienia, to dlaczego nie uczynić tego procesu jeszcze przyjemniejszym, szybszym i skuteczniejszym?

Tak, wiemy, że najszybsze rezultaty przynosi nauka w języku docelowym. Zobaczyliśmy na własne oczy, że na początkowym etapie uczenia się rozmawianie najbardziej angażuje i motywuje. Zrozumieliśmy, że oprócz dryli językowych, trzeba wprowadzać elementy gier i zabaw. Słyszeliśmy od naszych klientów, że chcą się odnaleźć za granicą w typowych sytuacjach. Jak to wszystko pogodzić skoro nie natrafiliśmy na rynku na żadną serię podręczników, która w umiejętny sposób łączyłaby te cztery elementy?

Trzeba taką metodę stworzyć samemu.

Dlatego z prawdziwą przyjemnością pragniemy przedstawić nasz własny autorski program nauczania języka angielskiego: Speaking JOY! Ta seria podręczników powstała na bazie naszego wieloletniego doświadczenia i uczy mówienia z radością w języku angielskim od zupełnych podstaw do początków poziomu B1.

radość z mówienia
radość z mówienia
radość z mówienia
radość z mówienia
radość z mówienia
radość z mówienia
radość z mówienia
radość z mówienia
radość z mówienia

Jak Speaking JOY daje radość z mówienia?

Książki Speaking JOY zawierają to, co najlepsze z metod bezpośrednich. Są to następujące elementy:

  • dużo mówienia - w końcu tego chcą kursanci, a w naszym kraju na lekcjach języków obcych w szkołach państwowych tego niestety często nie uświadczysz
  • wiele pytań - prawie każda lekcja zawiera kilkanaście pytań, które służą za początek do dłuższej wymiany zdań
  • wyjaśnianie gramatyki i słownictwa po angielsku - wydaje się trudne, ale w rzeczywistości wcale tak nie jest; przecież tak uczą się dzieci!

Oprócz tego dodajemy to wszystko czego brakowało innym pozycjom, a co jest niezbędne w skutecznej i przyjemnej nauce. To cechy takie jak:

  • nauka mówienia w sytuacjach codziennych (np. kupowanie biletu, rezerwacja pokoju w hotelu): kiedy wyjedziesz za granicę nie jest najważniejsze czy mówisz z prędkością 240 słów na minutę, ale czy jesteś w stanie samodzielnie podróżować z punktu A do punktu B, dobrze zjeść (w restauracji lub robiąc zakupy w sklepie) i bez problemu zapłacić za towary lub usługi (oraz się targować)
  • przerywniki w postaci gier językowych - dryle językowe pomagają zapamiętywać i mówić poprawnie, ale humor i zabawa sprawia, że chcemy się uczyć dłużej i więcej
  • trochę ćwiczeń gramatycznych i na słownictwo - uzupełnianie zdań od czasu do czasu jeszcze nikogo nie zabiło, a jeśli dodamy do tego możliwość późniejszej dyskusji na ten temat, to już w ogóle super
  • aktywności angażujące kursantów w rozmowy i dyskusje - jedna rzecz to bezbłędnie powtórzyć dialog, a zupełnie inna to spontanicznie używać języka, aby przekazać nasze myśli, uczucia i przeżycia

Dzięki tym cechom chcemy połączyć to, co najlepsze w metodach i sposobach nauki j. angielskiego, aby uczynić ją przyjemną, skuteczną i praktyczną.

Ciągły rozwój

Oczywiście, stworzenie serii tak dobrych podręczników nie jest proste. To bardzo czasochłonne zajęcie. Aby jak najlepiej dopasować je do potrzeb i pragnień naszych klientów, postanowiliśmy zastosować podejście iteracyjne. To stopniowe udoskonalanie, zmienianie oraz przerabianie fragmentów książek, często kilku na raz, tak aby pracować i skupiać się na całościowym obrazie tworzonej metody.

Dlatego cały czas dokonujemy zmian w naszych podręcznikach: bierzemy pod uwagę opinie naszych kursantów i najnowsze badania naukowe dotyczące uczenia się oraz przyswajania języków obcych.

Od wrześniu 2020 wypuściliśmy łącznie pięć poziomów i cały czas ciężko pracujemy nad kolejnymi książkami i ich ulepszeniami. Dzięki temu, korzystając z naszych kursów masz pewność, że korzystasz z naprawdę starannie przygotowanego produktu.

Radość z mówienia dostępna od ręki

Jestem dumny z tego, że nasza szkoła może nieprzerwanie od prawie dwudziestu lat umożliwiać naszym klientom swobodne porozumiewanie się. Podjęcie decyzji o stworzeniu naszych własnych podręczników to nowy rozdział w historii CJO EFFEKT i nowe możliwości nauki dla naszych kursantów. Dlaczego nie miałbyś z tego skorzystać?

Aktualnie wolne miejsca

Jeśli interesuje Cię nauka angielskiego za pomocą systemu Speaking JOY, to obecnie mamy wolne miejsca na następujących kursach:

  • poziom A1.2 uczący się z Book 3: poniedziałki i środy od 18:50 do 20:05
  • poziom A2.2.1 uczący się z Book 6: wtorki i czwartki od 18:50 do 20:05

Dodatkowo, specjalnie dla osób pracujących na zmiany mamy kurs na poziomie A1: zajęcia są rano (w szkole od 10:30 do 11:45) i wieczorem (zdalnie od 18:30 do 19:45).

Zapisy i więcej informacji można uzyskać przez mejla, telefonicznie lub przez formularz kontaktowy.

Albo po prostu zarejestruj się tutaj: Rejestracja + test diagnostyczny.

W tej chwili nie ma jeszcze żadnych komentarzy, bo chcemy, abyś TY był pierwszy. Napisz coś!

Zostaw komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.