Wyświetl wpis

C2

W kategorii jak sie uczyć by Michał A. NowakowskiNapisz komentarz

ajwyższy poziom językowy, jaki może uzyskać osoba niebędąca rodzimym użytkownikiem języka, to poziom biegłości wyższy – C2. Aby go uzyskać nie wystarczą same magisterskie studia filologiczne, ani nawet doktoranckie. Szczerze mówiąc, nie są one konieczne. Tak naprawdę jest to poziom umiejętności, który osiąga się poprzez stałą interakcję z językiem, zanurzenie się w nim i nieustanne posługiwanie się danym językiem obcym (w mowie i piśmie). Czytając poniższe szczegółowe informacje na temat poziomu C2, warto się zastanowić, czy my posługujemy się naszym rodzimym językiem polski z taką swobodą i lekkością. Umiejętności Słuchanie.Nie …

Wyświetl wpis

C1

W kategorii jak sie uczyć by Michał A. NowakowskiNapisz komentarz

arty się skończyły. Poziom C1, czyli poziom biegłości niższy oznacza, że osoba posługująca się  językiem na tym poziomie jest zaawansowanym użytkownikiem języka. Innymi słowy, żadna sytuacja komunikacyjna nie zaskoczy takiej osoby, a native speakerzy (czyli rodzimi użytkownicy języka) są pod stałym wrażeniem poprawności i naturalności mowy osoby na poziomie C1. Ogólnie kompetencje takiej osoby można opisać następująco: Osoba posługująca się językiem na tym poziomie rozumie szeroki zakres trudnych, dłuższych tekstów, dostrzegając także znaczenia ukryte, wyrażone pośrednio. Skutecznie i swobodnie potrafi posługiwać się językiem w kontaktach towarzyskich i społecznych, edukacyjnych bądź …

Wyświetl wpis

B2

W kategorii jak sie uczyć by Michał A. NowakowskiNapisz komentarz

eśli komuś zależy na w miarę płynnym, samodzielnym i w pełni komunikatywnym sposobie porozumiewania się, to nie musi szukać dalej. Znając język na poziomie B2, możemy bez obaw wyjechać za granicę i cieszyć się tam wolnym czasem lub pracą w większości zawodów. Tak jak pisałem wcześniej, zgodnie z klasyfikacją CEFR, kompetencje na poziomie B2 można w skrócie opisać następująco: Osoba posługująca się językiem na tym poziomie rozumie znaczenie głównych wątków przekazu zawartego w złożonych tekstach na tematy konkretne i abstrakcyjne, łącznie z rozumieniem dyskusji na tematy techniczne z zakresu jej …

Wyświetl wpis

B1

W kategorii jak sie uczyć by Michał A. NowakowskiNapisz komentarz

uropejski System Opisu Kształcenia Językowego (który w skrócie nazywamy CEFR od jego angielskiej nazwy) definiuje poziom B jako poziom samodzielności. Osiągnięcie go zajmuje zazwyczaj więcej czasu niż poziomu A. Pierwszy stopień w posługiwaniu się językiem bez pomocy innych ogólnie obejmuje takie kompetencje: Osoba posługująca się językiem na tym poziomie rozumie znaczenie głównych wątków przekazu zawartego w jasnych, standardowych wypowiedziach, które dotyczą znanych jej spraw i zdarzeń typowych dla pracy, szkoły, czasu wolnego itd. Potrafi tworzyć proste, spójne wypowiedzi ustne lub pisemne na tematy, które są jej znane bądź ją interesują. …

Wyświetl wpis

A2

W kategorii jak sie uczyć by Michał A. NowakowskiNapisz komentarz

Nie chodzi o autostradę, ale o kolejny poziom w znajomości języków obcych zgodnie z klasyfikacją CEFR. Tydzień temu opisywałem poziom podstawowy niższy, teraz pokrótce omówię poziom A2 – podstawowy wyższy. Zacznę od… Umiejętności Osoba na poziomie A2 opanowała w następujący spsosób pięć podstawowych umiejętności: Słuchanie. Osoba na poziomie A2 potrafi zrozumieć wyrażenia i najczęściej używane słowa, związane ze sprawami dla niej ważnymi (np. podstawowe informacje, dotyczące jej i jej rodziny, zakupów, miejsca i regionu zamieszkania, zatrudnienia). Potrafi zrozumieć główny sens zawarty w krótkich, prostych komunikatach i ogłoszeniach. Czytanie. Potrafi czytać …

Wyświetl wpis

A1

W kategorii jak sie uczyć by Michał A. NowakowskiNapisz komentarz

W poprzednim wpisie omawiałem poziomy językowe według CEFR, czyli Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego. Teraz chciałbym bardziej szczegółowo opisać, jakie umiejętności językowe posiada osoba na poziomie A1. Najpierw zajmę się pięcioma podstawowymi zdolnościami (czytanie, słuchanie,  interakcja, produkcja i pisanie), a następnie szczegółowo omówię jakość wypowiedzi ustnych na poziomie A1. Umiejętności CEFR wyodrębnia pięć głównych zdolności językowych: pisanie, rozumienie (słuchanie i czytanie) oraz mówienie (porozumiewanie się i samodzielne wypowiadanie się). Poniżej są przedstawione opisy tych kompetencji dla osoby znającej język na poziomie A1 (podstawowy niższy): Słuchanie. Osoba na poziomie A1 potrafi zrozumieć …